Ostajan velvollisuudet epäiltäessä virhettä kiinteistön kaupassa tai asuntokaupassa

Mikäli ostaja epäilee, että kaupan kohteessa saattaa olla virheitä tai puutteita, on ostajan täytettävä määrätyt velvollisuudet. Velvollisuuksien täyttäminen on tärkeää, sillä toimimalla virheellisesti ostaja saattaa menettää oikeuden esittää vaatimuksia havaitsemansa virheen johdosta.

Ostajan on lähtökohtaisesti hankittava tarpeellinen selvitys ja näyttö virheen olemassaolosta. Suosittelemme, että ostaja tilaa viipymättä paikalle rakennusterveysasiantuntijan tutkinnon suorittaneen taikka muutoin muodollisesti pätevän asiantuntijan, joka suorittaa kohteessa tarpeelliset tutkimukset. Jos kysymys on asunto-osakkeesta tulee ostajan olla yhteydessä isännöitsijään virheen laadun ja laajuuden selvittämiseksi.

Ostajan kannattaa kutsua myyjä paikan päälle seuraamaan kohteessa tehtäviä tutkimuksia. Ostajalla on nimittäin velvollisuus varata myyjälle mahdollisuus tutustua virheeseen ja näin ollen aikaa säästyy, mikäli myyjä kutsutaan paikalle samalla kertaa, kun tutkimuksia suoritetaan. Missään tapauksessa korjaustoimenpiteisiin ei tule ryhtyä ennen kuin myyjälle on varattu tilaisuus tutustua virheeseen, sillä muutoin ostaja saattaa menettää oikeuden esittää virheen johdosta vaatimuksia.

Kun virheen olemassaolosta on saatu jonkinlaista selvitystä, on ostajan viipymättä reklamoitava virheestä sekä esitettävä sen johdosta vaatimus. Jos virheen laajuus ja korjauskustannukset eivät ole vielä selvillä, tulee ostajan vaatia kaupan purkua taikka ilmoittaa, että ostaja vaatii hinnanalennusta korjauskustannuksia vastaavan määrän, joka selviää myöhemmin. Reklamaation tekemättä jättäminen johtaa siihen, että ostaja menettää oikeuden esittää asiassa vaatimuksia.

Ostajan ei tule olla asiassa passiivinen, vaan ostajan on syytä mahdollisimman nopeasti pyrkiä selvittämään virheen laatu ja laajuus, sen edellyttämät korjaustarpeet sekä virheen korjaamisesta aiheutuvat kustannukset. Sitä mukaan, kun edellä mainitut seikat on saatu selville, tulee niistä myös ilmoittaa myyjälle.

Mikäli ostaja epäilee, että kaupan kohteessa on virhe, suosittelemme, että ostaja kääntyy heti prosessin aikaisessa vaiheessa lakimiehen puoleen. Tällöin kyetään välttämään tilanteet, joissa ostajan aiempi menettely prosessissa johtaa siihen, että vaatimusten esittäminen ei ole enää mahdollista. Esitettäessä vaatimuksia itse on myös vaarana, että ostaja tulee vahingossa tehneeksi jotain sellaista, joka heikentää vaatimusten menestymismahdollisuuksia.

Olemme hoitaneet lukuisia asunto- ja kiinteistökauppariitoja! Ota yhteyttä ja pyydä maksutonta alkukartoitusta!

Tutustu viimeisimpiin toimeksiantoihimme täältä!

Onko sinulla kysyttävää? Ota yhteyttä ja pyydä maksutonta alkukartoitusta!
"Veloitamme kulut suoraan vakuutusyhtiöltä, eikä teidän tule prosessin aikana maksaa meille mitään."

Hyödynnä Oikeusturvavakuutus

Hometalo- ja asuntokauppariidoissa on syytä valita lakimies, joka on riittävän aggressiivinen, pitää tiukasti puoliasi ja antaa oikeat neuvot jo riidan alkuvaiheessa. Tällöin vaatimukset tai niiden kiistäminen voidaan saada läpi ilman riitatilanteen pitkittymistä tai sen kärjistymistä. Yleisimmät kotivakuutukset kattavat lakimieskulusi asunnon tai loma-asunnon kauppaan liittyvissä riitatilanteissa!

Voimme ottaa puolestasi yhteyden vakuutusyhtiöönne selvittääksemme sen, kuuluuko kustannusten korvaus vakuutuksesi alaan. Selvitys voidaan aina tehdä etukäteen, ennen kuin kustannuksia syntyy. Huomaathan lisäksi, että oikeusturvavakuutuksen käyttäminen ei edellytä sitä, että olisit viemässä asian oikeuteen asti.

Palvelemme koko suomessa.

Kun asunnon ostamisen tai myynnin jälkeen ilmenee ongelmia - ota meihin yhteyttä. Mitä nopeammin reagoit, sitä enemmän vaihtoehtoja sinulla on.

Yhteystiedot

toimisto@laatujuristit.fi
+358 45 269 8891

Lindström Talo
Lautatarhankatu 6
00580 Helsinki


© Suomen Laatujuristit - kaikki oikeudet pidätetään
2025