Mitä todisteita tarvitaan virheestä reklamoimiseksi kiinteistö- ja asuntokaupassa?

Mikäli epäilet, että ostamassasi asunnossa tai kiinteistössä on virhe, on tärkeää täyttää tietyt velvollisuudet, jotta et menetä oikeutta esittää asiassa vaatimuksia. Ensimmäinen askel on hankkia tarvittava selvitys ja näyttö virheen olemassaolosta. Tähän suositellaan yleensä pätevän asiantuntijan, kuten rakennusterveysasiantuntijan (RTA), tilaamista suorittamaan tarpeelliset tutkimukset. Jos kyseessä on asunto-osake, on hyvä olla ensin yhteydessä isännöitsijään.

On ehdottoman tärkeää, että myyjälle varataan tilaisuus tutustua virheeseen. Korjaustoimenpiteitä ei saa aloittaa ennen kuin myyjälle on varattu tämä tilaisuus, sillä muuten ostaja saattaa menettää oikeuden esittää virheen johdosta vaatimuksia. Suosittelemme kutsumaan myyjän paikalle jo tutkimusten suorittamisen yhteydessä.

Kun virheestä on saatu alustavaa selvitystä, siitä on reklamoitava myyjää viipymättä. Reklamaatiossa on ilmoitettava kaikki havaitut virheet ja esitettävä vaatimus, joka voi olla kaupan purku tai hinnanalennus. Hinnanalennusvaatimus on hyvä esittää euromääräisenä arviona, jota voi myöhemmin täsmentää. Reklamaatio tulee lähettää tavalla, josta jää todiste. Jos esimerkiksi lähetät sen sähköpostitse, pyydä myyjältä vastaanottokuittaus.

On suositeltavaa kääntyä lakimiehen puoleen jo prosessin alkuvaiheessa, jotta vältetään virheet, jotka voisivat heikentää vaatimusten menestymismahdollisuuksia.

Ota yhteyttä ja pyydä maksutonta alkukartoitusta!

Tutustu viimeisimpiin toimeksiantoihimme täältä!

"Veloitamme kulut suoraan vakuutusyhtiöltä, eikä teidän tule prosessin aikana maksaa meille mitään."

Hyödynnä Oikeusturvavakuutus

Hometalo- ja asuntokauppariidoissa on syytä valita lakimies, joka on riittävän aggressiivinen, pitää tiukasti puoliasi ja antaa oikeat neuvot jo riidan alkuvaiheessa. Tällöin vaatimukset tai niiden kiistäminen voidaan saada läpi ilman riitatilanteen pitkittymistä tai sen kärjistymistä. Yleisimmät kotivakuutukset kattavat lakimieskulusi asunnon tai loma-asunnon kauppaan liittyvissä riitatilanteissa!

Voimme ottaa puolestasi yhteyden vakuutusyhtiöönne selvittääksemme sen, kuuluuko kustannusten korvaus vakuutuksesi alaan. Selvitys voidaan aina tehdä etukäteen, ennen kuin kustannuksia syntyy. Huomaathan lisäksi, että oikeusturvavakuutuksen käyttäminen ei edellytä sitä, että olisit viemässä asian oikeuteen asti.

Palvelemme koko suomessa.

Kun asunnon ostamisen tai myynnin jälkeen ilmenee ongelmia - ota meihin yhteyttä. Mitä nopeammin reagoit, sitä enemmän vaihtoehtoja sinulla on.

Yhteystiedot

toimisto@laatujuristit.fi
+358 45 269 8891

Lindström Talo
Lautatarhankatu 6
00580 Helsinki


© Suomen Laatujuristit - kaikki oikeudet pidätetään
2025