Asian eteneminen tyypillisessä asuntokauppariidassa

Kiinteistön tai asunto-osakkeen kauppaan liittyvä riita alkaa tyypillisesti ostajan tai asunnon muun uuden asukkaan esittämästä vaurioepäilystä. Uudet asukkaat saattavat esimerkiksi alkaa saamaan fyysisiä, yleisesti kosteus- tai sisäilmaongelmiin yhdistettäviä oireita, kuten silmien kutinaa tai hengitysvaikeuksia. Asukkaat voivat myös huomata huoneistossa epätavallista, esimerkiksi kellarimaista ja tunkkaista hajua. Kiinteistön tai huoneiston vaurio voidaan myös havaita suoraan esimerkiksi remontoinnin yhteydessä. Jo vaurioepäilyvaiheessa on suositeltavaa ottaa yhteys lakimieheen, joka kykenee neuvomaan ostajaa tutkimusten suorittamisessa ja asian eteenpäin viemisessä.

Vaurioepäilyn jälkeen ostajan tulee ottaa yhteyttä asiantuntijaan, yleensä siis kuntotarkastajaan, mahdollisten vaurioiden todentamiseksi. Vauriokohtien alustavaan kartoitukseen voidaan käyttää myös homekoiraa, mutta homekoirien mahdollisten merkintöjen jälkeen vauriokohdat täytyy kuitenkin käytännössä aina tutkia tarkemmin insinöörin toimesta. Kuntotarkastuksessa on suositeltavaa tehdä myös tarvittavilta osin rakenneavauksia sekä ottaa vaurioituneista rakenteista materiaalinäytteet, jotka toimitetaan laboratorioon analysointia varten. Tällä tapaa voidaan todentaa mahdollisten home- ja sienikasvustojen tyypit ja määrät. Kuntotarkastuksesta laaditaan kirjallinen raportti, johon mahdollisen materiaalianalyysin tulokset liitetään.

Kuntotarkastuksen jälkeen, jos vaurioita on havaittu, ostaja ottaa yleensä viimeistään yhteyden myyjään. Tässä vaiheessa on syytä tehdä kirjallinen virheilmoitus eli reklamaatio myyjälle. Kirjallinen reklamaatio edellyttää käytännössä myös jonkin euromääräisen vaatimuksen esittämistä, joten ostajan on ennen reklamaation laatimista kysyttävä korjauskustannuksia koskevaa arviota tai tarjousta paikalliselta rakennusliikkeeltä, mikäli kuntotarkastaja ei ole jo antanut korjauskustannusarviota.

Onko sinulla kysyttävää? Ota yhteyttä ja pyydä maksutonta alkukartoitusta!
"Veloitamme kulut suoraan vakuutusyhtiöltä, eikä teidän tule prosessin aikana maksaa meille mitään."

Hyödynnä Oikeusturvavakuutus

Hometalo- ja asuntokauppariidoissa on syytä valita lakimies, joka on riittävän aggressiivinen, pitää tiukasti puoliasi ja antaa oikeat neuvot jo riidan alkuvaiheessa. Tällöin vaatimukset tai niiden kiistäminen voidaan saada läpi ilman riitatilanteen pitkittymistä tai sen kärjistymistä. Yleisimmät kotivakuutukset kattavat lakimieskulusi asunnon tai loma-asunnon kauppaan liittyvissä riitatilanteissa!

Voimme ottaa puolestasi yhteyden vakuutusyhtiöönne selvittääksemme sen, kuuluuko kustannusten korvaus vakuutuksesi alaan. Selvitys voidaan aina tehdä etukäteen, ennen kuin kustannuksia syntyy. Huomaathan lisäksi, että oikeusturvavakuutuksen käyttäminen ei edellytä sitä, että olisit viemässä asian oikeuteen asti.

Palvelemme koko suomessa.

Kun asunnon ostamisen tai myynnin jälkeen ilmenee ongelmia - ota meihin yhteyttä. Mitä nopeammin reagoit, sitä enemmän vaihtoehtoja sinulla on.

Yhteystiedot

toimisto@laatujuristit.fi
+358 45 269 8891

Lindström Talo
Lautatarhankatu 6
00580 Helsinki


© Suomen Laatujuristit - kaikki oikeudet pidätetään
2025